Zoek op model

Mag ik legaal rijden?

Motoren zonder typegoedkeuring 35 KW

Niet iedereen is op de hoogte van het feit dat vele motoren ook zonder 35 KW typegoedkeuring toch 35 KW op het kenteken kunnen krijgen. Deze motoren mogen in standaard uitvoering (vóór ombouw) niet meer dan 70 KW en na ombouw niet meer dan 0,2 KW/Kg hebben. Het maximale gewicht wordt hierdoor op 175 Kg begrensd.

Voor motoren met én zonder 35 KW typegoedkeuring zijn universele ombouwsets leverbaardie vergezeld gaan van een door de RDW geaccrediteerd vermogenscertificaat voor de betreffende motor. Bij bestelling van een dergelijke set moet het complete framenummer doorgegeven worden. Dit framenummer wordt dan op het certificaat vermeld.  Deze sets zijn vaak aanzienlijk goedkoper dan de originele sets. Na montage van deze universele set enaanmelding bij TCL wordt ook deze motor opgeroepen voor een keuring. Door het tonen van het bijgeleverde certificaat is ook nu geen vermogenstest noodzakelijk.

 Zelfs voor motoren waar geen certificaat voor beschikbaar is en ook geen 35 KW typegoedkeuring is kunnen toch 35 KW op het kenteken krijgen. De procedure is hier identiek maar nu moet er een dubbele vermogenstest worden uitgevoerd. De motor wordt eerst getest zonder ombouwset op het standaard maximale vermogen (< 70 KW). Na montage van de ombouwset wordt het vermogen opnieuw getest om te kijken of het nu maximaal 35 KW is. Daarna geeft de RDW ook voor deze motoren een kentekenbewijs met 35 KW af.

Verzekering;

Het is raadzaam om je klant te informeren om ook de verzekering een kopie van het vermogenscertificaat en kopie van het aangepaste kenteken te sturen. Je klant heeft zich dan ingedekt om op deze motor te mogen rijden. Er komt een clausule op de polis waarin de verzekeraar verklaart hiervan op de hoogte zijn. Bij schade zal de verzekeraar laten controleren of de ombouwset er nog op zit.

Conclusie;

Iedere motor met origineel maximaal 70 KW én een gewicht van maximaal 175 Kg kan een kenteken met 35 KW krijgen waardoor jongeren toch op “een zware motor” kunnen rijden. De motor kan later desgewenst weer terug gekeurd worden naar het originele vermogen m.b.v. een door de importeur beschikbaar te stellen CvO. Zo hoeven jongeren dus maar één keer een motor te kopen wanneer ze nog geen 24 zijn